به گزارش پایگاه خبرز.وزارت راه و شهرسازی(کهگیلویه وبویراحمد)، علی پارسایی مدیر کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد، در حاشیه بازدید از عملیات اجرایی جاده یاسوج-شیراز، به تشریح جزئیات این پروژه ملی و اهمیت آن برای توسعه زیرساختهای استان پرداخت.
وی گفت: این پروژه که طول کل آن ۱۲۸ کیلومتر شامل ۳۲ کیلومتر در استان کهگیلویه و بویراحمد است. از این ۳۲ کیلومتر، ۱۴ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده و مابقی در حال احداث است.
پارسایی در حاشیه این بازدید گفت: پروژه یاسوج-شیراز یکی از پروژههای حیاتی و استراتژیک برای استان ما است که با توجه به آبگیری قریبالوقوع از سد تنگ سرخ، که بخشی از مسیر موجود احتمالاً زیر آب خواهد رفت، و ما مجبور به اولویتبندی در بازگشایی انتهای مسیر هستیم. خوشبختانه، با فعالیتهای انجام شده، هفت کیلومتر انتهای مسیر پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی داشته و پیشبینی میشود که در سه ماه آینده، شش کیلومتر از آن به بهرهبرداری برسد.
وی همچنین به چالشهای موجود در انتهای مسیر اشاره کرد و گفت: مشکل ما در انتهای مسیر هنوز تعیین تکلیف نشده است. در بازدید اخیر، با مشاوران و مسئولین استانی، از جمله استاندار و معاونت هماهنگی امور عمرانی، مسیر را از نزدیک بررسی کردیم و سه گزینه انتخاب کردیم که نهایتاً به یک گزینه مطلوب خواهیم رسید. این گزینه باید به گونهای باشد که هم از نظر فنی و هم از نظر اقتصادی بهینه باشد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به اعتبار پروژه اشاره کرد و گفت: این پروژه ملی دارای اعتبار مصوب حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است. اما مجموع کارهایی که در این محور انجام میدهیم، بسیار بالاتر از این رقم خواهد بود.
پارسایی عنوان کرد: ما خود را محدود به اعتبار مصوب نکرده و در نظر داریم از سایر منابع مالی نیز برای تأمین اعتبار این پروژه استفاده کنیم. به عنوان مثال، سال گذشته، ما ۴۶۰ درصد بیشتر از اعتبارات مصوب جذب کردیم و برای این پروژه نیز با پیمانکاران و سرمایهگذاران صحبت کردهایم تا از روشهای تأمین مالی مختلف، از جمله ماده ۵۰ و ۶، استفاده کنیم.
وی افزود: تلاش ما این است که اعتبار بیشتری جذب کنیم و پروژه را به درستی به پایان برسانیم. ما در این راستا با مسئولین ملی نیز در ارتباط هستیم تا بتوانیم به تأمین اعتبار این پروژه کمک کنیم.
پارسایی تصریح کرد: با توجه به اینکه هنوز تصمیمگیری کلی در مورد انتهای مسیر انجام نشده، نمیتوانم به دقت بگویم که چقدر طول مسیر کاهش مییابد. اما واضح است که این مسیر کاملاً مستقیم و ایمنتر از مسیر قبلی خواهد بود، زیرا این پروژه چهار خطه است و ایمنی بالاتری نسبت به مسیر دو خطه قبلی دارد.
پارسایی در ادامه به تأثیرات اجتماعی و اقتصادی این پروژه اشاره کرد و گفت: با بهرهبرداری از این جاده، دسترسی به مناطق مختلف استان تسهیل خواهد شد و این امر میتواند به افزایش گردشگری و رونق اقتصادی در منطقه کمک کند. همچنین، با کاهش زمان سفر، هزینههای حمل و نقل نیز کاهش خواهد یافت که این موضوع به نفع شهروندان خواهد بود.
وی در پایان بر اهمیت همکاری و همدلی مسئولان محلی و ملی تأکید کرد و گفت: ما به عنوان مسئولین، تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا این پروژه به بهترین نحو اجرا شود و به بهرهبرداری برسد.
پارسایی گفت: امیدواریم که با حمایتهای لازم، این پروژه به زودی به سرانجام برسد و شاهد تحولات مثبتی در زیرساختهای استان کهگیلویه و بویراحمد باشیم.